Sprawa Michała Serweta (Michel Servet) oraz rzekomej dyktatorskiej władzy Jana Kalwina w Genewie należą do najbardziej kontrowersyjnych epizodów w historii Reformacji. Od stuleci budzą one żywe emocje, stając się przedmiotem ostrych polemik, które nierzadko przeradzają w jednostronne oskarżenia wobec osoby i dzieła genewskiego reformatora. W świadomości wielu współczesnych czytelników Kalwin jawi się jako bezwzględny tyran, odpowiedzialny za śmierć heretyka na stosie i narzucający miastu teokratyczny reżim. Obraz ten, choć głęboko zakorzeniony w popularnej literaturze i publicystyce, w znacznej mierze opiera się na uproszczeniach, anachronizmach oraz selektywnym doborze źródeł.
Niniejsza
rozprawa nie ma na celu prowokowania niepotrzebnych kontrowersji ani
apologetycznego wybielania postaci Jana Kalwina. Jej podstawowym zadaniem jest
rzetelne, oparte na faktach historycznych przedstawienie zarówno osoby
reformatora, jak i zarzutów stawianych mu w związku z procesem i egzekucją
Michała Serweta oraz domniemaną „dyktaturą” w Genewie. Podejmując analizę tych
kwestii, autor pragnie zastosować podejście stricte akademickie – wolne od
emocjonalnych uprzedzeń, uwzględniające szeroki kontekst epoki XVI-wiecznej
Europy, a także najnowsze osiągnięcia badań historycznych nad Reformacją.
Jan
Kalwin bez wątpienia był jednym z najwybitniejszych teologów i organizatorów
kościelnych swojej epoki, którego wpływ na kształt protestantyzmu, a pośrednio
także na kulturę polityczną i społeczną Zachodu, pozostaje niepodważalny. Ataki
na jego życie i dzieło, formułowane często bez należytego odniesienia do źródeł
pierwotnych lub współczesnej historiografii, wymagają merytorycznej odpowiedzi.
Niniejsza praca podejmuje więc polemikę z takimi zarzutami nie po to, by je
bagatelizować, lecz by poddać je krytycznej weryfikacji w świetle dostępnych
faktów.
Autor
zdaje sobie sprawę, że przedstawione tu tezy mogą budzić sprzeciw u części
czytelników. Gorąco zachęcam zatem wszystkich, którzy nie podzielają moich
wniosków, do konstruktywnej dyskusji. Proszę jednak, aby ewentualna krytyka
odnosiła się konkretnie do wybranych fragmentów niniejszego opracowania oraz
była oparta na precyzyjnie przytoczonych argumentach źródłowych lub badawczych.
Tylko w ten sposób możliwa jest rzetelna dyskusja, wolna od stereotypów i
emocjonalnych uogólnień.
W
dalszej części pracy omówione zostaną kolejno: kontekst historyczny i prawny
sprawy Serweta, przebieg procesu oraz rola Kalwina w tych wydarzeniach, a także
struktura władzy w republice genewskiej i rzeczywisty zakres wpływu reformatora
na życie miasta. Analiza ta ma na celu przyczynienie się do bardziej
zniuansowanego rozumienia postaci Jana Kalwina oraz jego miejsca w historii
chrześcijaństwa.