czwartek, sierpnia 11, 2022

Jak interpretować fragment Pisma Świętego

Dr Lawson jest założycielem i prezesem "One Passion Ministries". Podcast ekspozycyjny koncentruje się na tym, aby twoje głoszenie weszło na wyższy poziom.

W tej sesji chcę opowiedzieć jak interpretować dany fragment Pisma Świętego. Oczywiście w tym krótkim podcaście nie mogę przedstawić całego zakresu tego, co byłoby wymagane, aby objąć interpretację ekspozycyjną, jednak mogę podać wam kilka z najważniejszych cech, które są charakterystyczne dla interpretacji ekspozycyjnej. Chcę tylko przypomnieć wam o niektórych z fundamentalnych zasad.

Istnieje sztuka i nauka głoszenia ekspozycyjnego. Sztuka czyli "część artystyczna" to sposób, w jaki jeden kaznodzieja różni się od drugiego, osobowość i sposób, w jaki mówi to, co mówi, ale nauka o kaznodziejstwie ekspozycyjnym powinna być taka sama dla każdego człowieka.

Istnieją prawa, stałe prawa interpretacji, z którymi musimy się zapoznać, aby właściwie zrozumieć, co mówi dany fragment Pisma Świętego.

Pozwólcie więc, że przejdę przez nie w bardzo szybki sposób, ale tylko po to, by je wam krótko przedstawić.

Zachęcam was do przeczytania dobrej książki na temat interpretowania Biblii. Więc zaczynamy.

1. Dosłowne znaczenie.

Musisz szukać prostego lub normalnego znaczenia fragmentu Pisma Świętego, chyba że jest oczywiste, że jest to przenośnia lub oczywista alegoria.

Zagłębiasz się w dany fragment zakładając z góry, że oznacza on to co mówi i mówi to co oznacza. Jest to jak wzięcie do ręki gazety i przeczytanie jej. Nie szukasz ukrytych znaczeń, czytasz po prostu to co tam jest napisane.

Jan Kalwin powiedział, że właściwą interpretacją fragmentu Pisma Świętego jest zazwyczaj najbardziej oczywiste znaczenie danego fragmentu. Miał on na myśli, że znaczenie znajduje się tam "na wierzchu", nie jest ukryte.

Tak więc właściwa interpretacja zaczyna się od znaczenia dosłownego.

2. Intencja autora.

Co autor chciał przekazać pisząc to? Tak często w studium biblijnym prowadzący mówi: usiądźmy sobie dookoła niech i każdy powie, co dla ciebie znaczy dany fragment. To nie jest właściwe pytanie. Właściwe pytanie brzmi: co miał na myśli Jezus, kiedy powiedział to Nikodemowi? Co miał na myśli Paweł, kiedy pisał to do Galacjan?

Tak więc intencja autora jest bardzo kluczową zasadą interpretacyjną.

3. Zasada leksykalna.

Czyli jakie jest znaczenie poszczególnych słów?

To wymaga posiadania dostępu do zrozumienia w jakimś stopniu oryginalnego języka, w którym to zostało napisane - greckiego lub hebrajskiego.

I tu jest dobra wiadomość, możesz kupić oprogramowanie, możesz kupić elektroniczne książki, do których miałbyś łatwy dostęp.

Ja sam mam je w swoim telefonie komórkowym. Możesz po prostu sprawdzić znaczenie słów w języku greckim w Nowym Testamencie, hebrajskim w Starym Testamencie.

Trzeba znać etymologię danego słowa, jakie jest znaczenie tego słowa źródłowego, musimy to wiedzieć, by prawidłowo zrozumieć dany fragment. Bo w tłumaczeniu z jednego języka na drugi często coś się gubi.

4. Struktura gramatyczna.

Mówiliśmy już o tym wcześniej, że musisz wiedzieć, co jest podmiotem, co jest czasownikiem, co jest przedmiotem, jakie są modyfikatory, gdzie jest partykuła, jakie są tu wyrażenia przyimkowe, jakie są spójniki, musisz to wiedzieć kiedy rozkładasz konkretny fragment Pisma Świętego, to jest bardzo ważne.

Imiesłowy modyfikują czasowniki główne. Musisz wiedzieć, gdzie kładziony jest nacisk na czasownik główny, a nie na imiesłów, imiesłów po prostu opisuje czasownik główny.

5. Tło historyczne.

Trzeba znać tło historyczne, czas, miejsce, gdzie to zostało napisane i do kogo to jest napisane, a także gdzie to wydarzenie ma miejsce. Na pustkowiu, w Jerozolimie, poza miastem, w bramach Jerozolimy itd.

6. Położenie geograficzne.

Trzeba wiedzieć, gdzie to miało miejsce, skąd to zostało napisane i gdzie byli odbiorcy, kiedy to otrzymali. A także gdzie te wydarzenia miały miejsce w tym konkretnym fragmencie.

Musisz więc mieć dostęp do informacji, które dotyczą danego miasta lub miasteczka, góry lub rzeki, regionu lub otaczającego narodu. 

7. Kontekst kulturowy.

To bardzo ważne, żyjemy 2000 lat później, 3000 lat później, żyjemy w zupełnie innej kulturze, i musimy wczuć się w sposób myślenia tej konkretnej kultury.

I to wiąże się z tym, że musimy wiedzieć o polityce w tamtych czasach, bankowości, pasterstwie, zaręczynach, ślubach, praktykach wojskowych, co jest bardzo ważne dla zrozumienia danego fragmentu.

8. Gatunek literacki.

Trzeba znać narrację, prawo, poezję hebrajską, proroctwo, przypowieści, genealogie, dyskursy, epistoły.

Wszystko to jest ważne przy rozważaniu konkretnego fragmentu Pisma Świętego, ponieważ istnieją unikalne cechy charakterystyczne dla określonego gatunku literackiego.

I jeśli nie jesteś tego świadomy, możesz dokonać poważnych błędnych interpretacji danego fragmentu.

9. Figury retoryczne.

Jest około 35 figur retorycznych, na które trzeba zwracać uwagę przy interpretacji Pisma Świętego.

"Pan jest moim pasterzem... Jestem światłością świata... Jak jeleń pragnie wód strumieni, tak moja dusza pragnie ciebie, Boże...Niegodziwi są jak trawa bowiem prędko zostaną podcięci i zwiędną jak świeża zieleń... Sprawiedliwi są bowiem jak drzewo zasadzone nad strumieniami wód...Dawid - co noc zalewam łzami moje posłanie, moje łoże jest mokre od płaczu..."

Trzeba znać każdą z tych figur stylistycznych. 

"Oczy PANA przebiegają bowiem całą ziemię"... nie powinno być dla ciebie szokujące, że Bóg nie ma oczu.

"Oto ręka Pana nie jest skrócona, aby nie mogła zbawić"... nie powinno cię zaskakiwać, że Bóg nie ma ramienia, nie ma rąk, nie ma żadnych części ciała.

Co więc robimy z tymi wersetami, które mówią o oczach Pana, o ramieniu Pana? Cóż, trzeba wiedzieć, że to figury stylistyczne i trzeba wiedzieć, czym są te postaci mowy. Bóg jest nawet przedstawiany jako ptak z piórami, no cóż wymyślisz bardzo dziwaczne kazania jeśli nie będziesz świadomy czym są te figury.

10. Zasada objawienia progresywnego.

To coś, co jest nauczane we wczesnej części Biblii i będzie stawało się coraz bardziej jasne i wypełnione w miarę przechodzenia przez Biblię. Więc musisz wiedzieć, gdzie jest to w Biblii.

Na przykład nauka o Trójcy Świętej jest tylko pobieżnie przekazana na początku Biblii.

W miarę zbliżania się do końca Biblii jest ona przekazywana z coraz większą szczegółowością i jest jak ściemniacz w lampce, którą się włącza, i która staje się coraz jaśniejsza i jaśniejsza.

11. Syntetyczna jedność Biblii.

To znaczy, że cała Biblia mówi jednym głosem, a jeśli dany fragment jest niejasny to są inne fragmenty, które go wyjaśnią, a ty używasz Biblii do interpretacji Biblii.

12. Wypełnienie prorocze.

Często w Starym Testamencie jest bliskie i odległe wypełnienie. Coś co zostało wypełnione w dniu proroka, ale również i inne, które wymagały przyjścia Mesjasza, czasami dotyczyły Jego pierwszego przyjścia a innym razem dotyczą drugiego.

I dlatego trzeba być bystrym w prawach interpretacji.

Cóż, to tylko 12 podstawowych praw zakresów interpretacji, i możesz dowiedzieć się o wiele więcej, samemu czytając na temat jakie są te kluczowe zasady interpretacji. Niech Bóg cię błogosławi.

Tłumaczenie: Biblijna Regeneracja

Nauczanie dostępne na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=f91EqK_LeGw&t=62s