poniedziałek, stycznia 06, 2025

Jak wygląda prawdziwe opamiętanie? Niezbędne składniki prawdziwej pokuty

Co zawiera opamiętanie? Doświadczenie i głębia emocji towarzyszące opamiętaniu będą różniły się w zależności od osoby i życiowych okoliczności. Jednak pewne cechy są niezmienne w każdym opamiętaniu.

1. Poczucie wstydu. Zaczynamy dostrzegać, że nasz grzech nas zdegradował, a co bardziej istotne, ograbił Boga z obrazu Jego chwały, który miał być w człowieku. Początkom opamiętania towarzyszy często poczucie hańby przed Bogiem i samym sobą.

2. To prowadzi do pokory. W dziwny sposób człowiek, który zaczyna wstydzić się za przeszły występek może odkryć w sobie erupcję ducha pychy. Może zacząć się bronić, usprawiedliwiać i w ten sposób zatwardzić swoje serce. Jednak kiedy Bóg doprowadza do prawdziwego opamiętania, nasze usta milkną i otwierają się tylko, aby wyznać naszą winę przed Bogiem i okazujemy pokorę przed Jego majestatem.

3. Jak już okażemy pokorę, to nasze serca wypełniają smutek i żal. Tęsknota za tym, żeby pewne rzeczy, które miały miejsce nigdy się nie wydarzyły, jest naturalna i konieczna. Powinniśmy się smucić i płakać nad tym, że działaliśmy na przekór Bogu, innym i sobie samym – oraz żałować zmarnowanych przywilejów i lat!

4. Jednak to nadal nie jest opamiętanie. Wymienione wcześniej elementy stają się środowiskiem, w którym wytworzona zostaje niechęć do grzechu za to, czym on jest. Ta niechęć składa się na przekonanie, iż poznaliśmy prawdziwą naturę naszego grzechu. To część oświecenia Bożego – widzimy grzech w całej jego obrzydliwości. Nie tylko żałujemy niedogodności i konsekwencji, które on sprowadził na nasze życie, ale także płaczemy wraz z Dawidem: Ps 51:5-7.

5. Niemniej pozostaje jeszcze jeden element, o którym zbyt często i łatwo zapominamy. Może dlatego, że z ledwością kojarzy się z pozostałymi składowymi opamiętania. Prawdziwe opamiętanie zawsze oznacza, że uświadamiamy sobie Boże przebaczenie. Jak mówi Mały Katechizm Westminsterski, nawracamy się, ponieważ „rozumiemy miłosierdzie Boże w Chrystusie”. To łaska Boża uczy nas bojaźni, tak samo jak nas od niej uwalnia! Tylko gdy przeniesiemy wzrok z naszych grzechów na oblicze Boga, aby znaleźć u Niego łaskę przebaczenia, wtedy doświadczymy początków opamiętania. Tyko wtedy ośmielimy się opamiętać, gdy zauważymy, że łaska i przebaczenie są w Nim. W ten sposób powracamy do społeczności z Ojcem i do Jego obecności.

To dlatego Nowy Testament postrzega opamiętanie jako dar Ewangelii, który przychodzi do nas przez Chrystusa. Paweł mówi, że łaska Boża prowadzi nas do opamiętania (por. Rz 2:4). Prawo Boże może wywołać w nas poczucie winy i potrzebę, tak jak było w przypadku Pawła (por. Rz 7:7-13). Jednak tylko wtedy, gdy pojawi się łaska oferująca przebaczenie, światło miłości Bożej roztopi nasze serca i przyprowadzi nas z powrotem do Niego.

Sinclair B. Ferguson