poniedziałek, maja 30, 2022

Jak ludzie mogą być „wolni” jeśli Bóg jest suwerenny?

Bóg jest najbardziej wolny; to znaczy, że Jego wolność jest nieograniczona. On jest suwerenny. Najczęstszym sprzeciwem wobec Bożej suwerenności jest to, że Jego absolutna suwerenność niweczy wolność człowieka. Pismo Święte używa terminu wolność, aby opisać ludzką kondycję na dwa różne sposoby: jako wolność od przymusu, w której człowiek ma możliwość dokonywania wolnych wyborów i wolność moralną, którą utraciliśmy w czasie Upadku (którego konsekwencją było to, że staliśmy się niewolnikami grzesznych pożądliwości naszego ciała).

Humaniści wierzą, że człowiek może dokonywać wolnych wyborów (bez żadnych przymusów), pozbawiony naturalnej skłonności do zła. Jako chrześcijanie musimy wystrzegać się tego humanistycznego lub pogańskiego spojrzenia na ludzką wolność.

Biblijny pogląd mówi, że Bóg stworzył nas z wolą; z możliwością dokonywania wyborów. Jesteśmy istotami wolicjonalnymi. Jednakże, wolność dana nam w stworzeniu jest ograniczona. To co ostatecznie ogranicza naszą wolność, to wolność Boga. Tutaj natrafiamy na konflikt między boską suwerennością, a ludzką wolnością. Niektórzy twierdzą, że suwerenność Boga jest ograniczona ludzką wolnością. Jeśli tak jest, to człowiek, a nie Bóg jest ostatecznie suwerenny. Teologia reformowana uczy, że ludzka wolność jest rzeczywista, ale ograniczona suwerennością Boga. Nie możemy unieważnić Jego decyzji naszą wolnością, ponieważ Jego wolność jest większa niż nasza.

Pomocna będzie analogia życia rodzinnego. Rodzice sprawują władzę nad dzieckiem. Dziecko ma wolność, ale rodzice mają jej znacznie więcej. Wolność dziecka nie ogranicza wolności rodziców w sposób, w jaki wolność rodziców ogranicza w naturalny sposób wolność dziecka. Kiedy przejdziemy do atrybutów Boga, musimy zrozumieć, że Bóg jest najbardziej wolny.

Kiedy mówimy, że Bóg jest suwerenny, wskazujemy na pewien aspekt Jego wolności, chociaż mamy tendencję do myślenia, że suwerenność oznacza coś innego niż wolność. Bóg jest istotą wolicjonalną. Ma wolę i podejmuje decyzje. Podejmując decyzje i wykonując swoją wolę, czyni to suwerennie jako najwyższy autorytet. Jego wolność jest absolutna. Tylko On ma najwyższą autonomię. On jest prawem sam dla siebie.

Ludzie szukają autonomii, nieograniczonej wolności, nie chcąc być przed nikim odpowiedzialnymi za swoje decyzje. To właśnie wydarzyło się w czasie Upadku. Szatan zachęcił Adama i Ewę do sięgnięcia po autonomię, upodobnienie się do Boga. Zły wprowadził w ogrodzie Eden ruch wyzwolenia, aby uwolnić ludzi od winy, od odpowiedzialności wobec Boga. Wszyscy wiemy jak to się skończyło. Tylko Bóg ma wszelką autonomię i to On decyduje o wszystkim.