W 19 rozdziale Ewangelii
Mateusza, Pan Jezus stwierdza, że Bóg ustanowił instytucję małżeństwa i
zarządził, że w każdym małżeństwie następuje zjednoczenie męża i żony na całe
życie. Rozwód niszczy małżeństwo i w ten sposób rozpada się związek, który został
ustanowiony przez samego Boga (Mk 10:9). „Nienawidzę rozwodów” – mówi Pan (Mal
2:16).
Nauczanie Pana Jezusa o rozwodzie jest jasne. Ograniczył on jego możliwość, a także zabraniał ponownego małżeństwa tym, którzy rozwiedli się z niewłaściwych powodów, nazywając takie ponowne związki cudzołożnymi: „Lecz ja wam mówię: Kto oddala swoją żonę – poza przypadkiem nierządu – prowadzi ją do cudzołóstwa, a kto żeni się z oddaloną, cudzołoży” (Mt 5:32). Słowo „nierząd” w tym wersecie to greckie porneia (wszeteczeństwo), które obejmuje wszystkie rodzaje rażącej niemoralności seksualnej.
Stary Testament zawierał
kilka przepisów regulujących ponowne małżeństwa osób rozwiedzionych (Kpł
21:11,14; Pwt 24:1-4). Rabini przyjęli te prawa i rozszerzyli je, umożliwiając
rozwód z praktycznie dowolnego powodu. Zgodnie z prawem rabinicznym, jeśli żona
w jakikolwiek sposób nie spodobała się swojemu mężowi, ten miał prawo ją
oddalić. Pan Jezus stwierdził, że to nigdy jednak nie było celem Prawa
Mojżesza. W rzeczywistości Pan Jezus nauczał o rozwodzie, aby wykazać
fałszywość nauczania rabinicznego. Co więcej, surowo sprzeciwiał się rozwodom, w
taki sposób, że kiedy skończył nauczanie, to Jego uczniowie doszli do wnioski,
że lepiej się nie żenić! (Mt 19:10)
W Piśmie Świętym wyraźnie
widzimy, że Bóg nienawidzi rozwodów.
Niemniej jednak istnieją dwa
przypadki, w których Pismo uczy, że Bóg pozwala rozwiedzionym ludziom na
ponowny związek małżeński.
Pierwszy, „Lecz ja wam
mówię: Kto oddala swoją żonę – z wyjątkiem przypadku nierządu – i żeni się z
inną, cudzołoży, a kto żeni się z oddaloną, cudzołoży” (Mt 19:9).
Ten wyjątek nasz Pan podaje z powodu „zatwardziałości waszego serca” (Mt 19:8).
Najwyraźniej Pan Jezus traktuje rozwód jako ostateczność.
Apostoł Paweł podaje jeszcze
jeden powód rozwodu: jeśli niewierzący małżonek porzuci wierzącego, to osoba
wierząca nie jest wtedy związana (1 Kor 7:14). Opuszczony małżonek może wstąpić
w kolejny związek małżeński.
Musimy podkreślić, że oprócz
tych dwóch szczególnych przypadków, rozwód nie jest usankcjonowany w Piśmie
Świętym.
John MacArthur